Στο πλαίσιο του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου και έχοντας πρώτα συζητήσει για τα γεγονότα του ελληνοϊταλικού, του ελληνογερμανικού και εν γένει του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, κάναμε μια βιωματική δραστηριότητα με σκοπό να νιώσουν τα παιδιά της Ε’ τάξης την αξία της ειρήνης και να βιώσουν τα έντονα συναισθήματα που προκαλούν η καταστροφή και ο πόλεμος.

     Στην πρώτη φάση της δραστηριότητας δόθηκε στους μαθητές η οδηγία να ζωγραφίσουν «την πόλη των ονείρων τους». Καθώς ζωγράφιζαν, ακουγόταν ήρεμη και ευχάριστη μουσική.

Στη δεύτερη φάση οι μαθητές «επισκέφτηκαν» τις πόλεις – ζωγραφιές των άλλων παιδιών, για να τις δουν. Την ώρα που βρίσκονταν στις «πόλεις» των συμμαθητών τους η μουσική άλλαξε (soundtrack από πολεμική ταινία), υποδηλώνοντας την «έναρξη του πολέμου» και τους δόθηκε η οδηγία να «επιτεθούν» στις «πόλεις» των συμμαθητών τους και να τις καταστρέψουν.

  Στην τρίτη φάση τα παιδιά επέστρεψαν στις δικές τους «πόλεις» και παρατήρησαν τις καταστροφές που είχαν υποστεί. Προσπάθησαν να διορθώσουν ό,τι μπορούσαν και να επαναφέρουν τις «πόλεις» στην αρχική τους κατάσταση (κάτι που φυσικά ήταν αδύνατο).

Τα παιδιά συνειδητοποίησαν τις καταστροφικές συνέπειες του πολέμου και το πόσο δύσκολο είναι να διορθωθούν στη συνέχεια οι ζημιές που έχουν προκληθεί (υλικές και ψυχικές). Τα συναισθήματα που βίωσαν κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας ήταν πολύ έντονα. Όταν τους δόθηκε η εντολή να καταστρέψουν τις δημιουργίες των συμμαθητών τους (εφόσον βρίσκονταν σε «κατάσταση πολέμου»), οι αντιδράσεις τους ήταν πολύ έντονες (επικράτησε χάος, τσαλάκωσαν, έσκισαν και εξαφάνισαν, σε κάποιες περιπτώσεις, τις ζωγραφιές των άλλων παιδιών).

  Ακολούθησε συζήτηση για το πώς ένιωσαν σε όλες τις φάσεις της δραστηριότητας. Ενδεικτικές απαντήσεις τους ήταν οι εξής:

«Εγώ ήθελα να καταστρέψω μια πόλη, αλλά δεν πρόλαβα.»

«Εγώ το έκανα γιατί μας δώσατε εσείς την εντολή, που έχετε εξουσία.»

«Δεν ήθελα να καταστρέψω καμία πόλη, αλλά το έκανα γιατί ένιωσα ότι έπρεπε.»

«Δεν κατέστρεψα καμία ζωγραφιά, γιατί δεν ήθελα να το κάνω.»

«Στενοχωρήθηκα που δεν μπόρεσα να ξαναφτιάξω τη ζωγραφιά μου.»

  Η ανατροφοδότηση έδειξε ότι όλοι οι μαθητές κατανόησαν τη φριχτή πραγματικότητα του πολέμου και συνειδητοποίησαν την αξία της ειρήνης.

(Η ιδέα για την δραστηριότητα αυτή είναι από το site «Ιδέες για δασκάλους»)

Τα δεινά του πολέμου