Τρίτη 9 Φεβρουαρίου – Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο 2016
Κάθε χρόνο τη δεύτερη μέρα, της δεύτερης εβδομάδας, του δεύτερου μήνα έχει καθιερωθεί να γιορτάζεται η ημέρα ασφαλούς διαδικτύου (safer internet day). Φέτος αυτή ημέρα ήταν η Τρίτη 9 Φεβρουαρίου.
Παγκοσμίως η δράση διοργανώνεται με την υποστήριξη της ευρωπαϊκής επιτροπής, ενώ στην Ελλάδα επίσημος διοργανωτής είναι η Δράση Ενημέρωσης Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου. Σκοπός της δράσης είναι να προάγει την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο για όλους τους χρήστες και κυρίως τους νέους και να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να διαδραματίσουν θετικό ρόλο στη δημιουργία ενός καλύτερου και θετικότερου διαδικτύου, καθώς και της ενεργής στάσης εναντίον κάθε αρνητικής και προσβλητικής στάσης. Γι? αυτό και το σύνθημα της φετινής χρονιάς είναι «Ανέλαβε δράση για ένα καλύτερο διαδίκτυο».
Τα τελευταία χρόνια το διαδίκτυο, τα κινητά τηλέφωνα, οι φορητές συσκευές και γενικότερα, οι νέες τεχνολογίες, έχουν διεισδύσει στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Αυτό προκαλεί ταυτόχρονα ενδιαφέρον, εξαιτίας των δυνατοτήτων που προσφέρει, κυρίως στους τομείς της εκπαίδευσης, της ψυχαγωγίας και της επικοινωνίας, αλλά και ανησυχία εξαιτίας των κινδύνων που αντιμετωπίζει κανείς κατά τη χρήση του.
Απέναντι στους κινδύνους του διαδικτύου πιο ευάλωτα είναι τα παιδιά, γιατί στερούνται της ωριμότητας να τους αναγνωρίσουν και να τους διαχειριστούν. Για το λόγο αυτό, τη φετινή χρονιά, θεωρήσαμε σκόπιμο να πραγματοποιήσουμε μια εκδήλωση/ενημέρωση στο σχολείο μας, που θα κάνει σαφές το μήνυμα της δράσης του Saferinternet.gr για μια πιο συνειδητή πλοήγηση των μαθητών μας στο διαδίκτυο.
Έτσι, την Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016, γιορτάσαμε την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Η παρουσία των μαθητών των τάξεων Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ ήταν αισθητή καθ? όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης, καθώς συμμετείχαν με πολύ ενδιαφέρον σε όλο το πλαίσιο της συζήτησης και συνέβαλαν στην ομαλή έκβασή της. Επιπλέον, κάθε τάξη συμμετείχε ενεργά σε μια δραστηριότητα.
Η ενημέρωση ξεκίνησε με έναν ορισμό της έννοιας του διαδικτύου προκειμένου οι μαθητές να αποκτήσουν μια ξεκάθαρη εικόνα για τον παγκόσμιο ιστό. Στη συνέχεια έγινε αναφορά στις δυνατότητες που μας προσφέρει, έτσι ώστε να κατατάσσεται σήμερα στις πρώτες επιλογές της καθημερινότητας του ανθρώπου.
Οι μαθητές δεν έμειναν αμέτοχοι. Μάλιστα, μέσα από ερωτήσεις που τους υποβλήθηκαν, διαπιστώθηκε ότι όλοι σχεδόν έχουν χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο από πολύ μικρές ηλικίες, ειδικά σε θέματα που αφορούν τη διασκέδαση και την ψυχαγωγία.
Η ενημέρωση απέκτησε περισσότερο ενδιαφέρον με την παρουσίαση ενός βίντεο για τους κινδύνους του διαδικτύου. Οι μαθητές κλήθηκαν να προβληματιστούν στο γεγονός ότι πίσω από τα πλεονεκτήματα που μας προσφέρει το διαδίκτυο μπορεί να κρύβονται αρκετοί κίνδυνοι λόγω της κακής χρήσης του. Θέματα όπως ο διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying), η αποπλάνηση (grooming), το ακατάλληλο περιεχόμενο, το ηλεκτρονικό ψάρεμα (phising), οι ιοί (viruses), η παραπληροφόρηση, η παραποίηση της γλώσσας, η αποξένωση, ο εθισμός, οι φυσικές παθήσεις, είναι μερικά από αυτά που συζητήθηκαν και προκάλεσαν ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον των μικρών Τηνιακών. Τέλος, η ενημέρωση ολοκληρώθηκε με συμβουλές και κανόνες που θα πρέπει να ακολουθούμε για την ορθή χρήση του διαδικτύου.
Ως επιστέγασμα των παραπάνω, οι μαθητές πήραν μέρος σε δραστηριότητες ώστε να στείλουν το δικό τους μήνυμα για την ασφαλή πλοήγηση του διαδικτύου. Έτσι η Γ΄ Δημοτικού δημιούργησε ένα κολάζ με ζωγραφιές που περιέχουν τους κανόνες ασφαλούς διαδικτύου.
Τα δύο τμήματα της Δ΄ Δημοτικού έφτιαξαν από μια αφίσα, που περιγράφει το φετινό σύνθημα του Saferinternet.gr: “Ανέλαβε δράση για ένα καλύτερο διαδίκτυο”.
Οι μαθητές της Ε΄ Δημοτικού συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας με σταυρόλεξο και προτάσεις «Σωστού-Λάθους», όπου «παρασημοφορήθηκαν» ανάλογα με την ταχύτητα και την ορθότητα της συμπλήρωσής του.
Τέλος, οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης, ανέλαβαν να κατασκευάσουν από έναν ηλεκτρονικό πράκτορα (digitan agent), σε ένα online εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργίας ψηφιακών ομιλούμενων προσώπων. Η τάξη χωρίστηκε σε αγόρια και κορίτσια όπου τα πρώτα κατασκεύασαν από έναν ψηφιακό πράκτορα που παρουσιάζει τα θετικά αποτελέσματα του διαδικτύου και τα δεύτερα από έναν αντίστοιχο που παρουσιάζει τα αρνητικά. Η προσπάθεια όλων των μαθητών στέφθηκε με επιτυχία και δύο από τις καλύτερες ψηφιακές δημιουργίες βραβεύτηκαν και παρουσιάζονται παρακάτω.
Η θετική συνεισφορά του Διαδικτύου Οι κίνδυνοι του Διαδικτύου
(δημιουργία του μαθητή Άγγελου Ζούκα) (δημιουργία της μαθήτριας Ελευθερίας Ασημομύτη)
Ευχαριστούμε τους δασκάλους όλων των τμημάτων και τις ειδικότητες που βοήθησαν να πραγματοποιηθεί η ενημέρωση επιτυχώς. Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνουμε στον κύριο διευθυντή που στήριξε από την αρχή αυτή την πρωτοβουλία με ενθουσιασμό.
Ελπίζουμε οι μαθητές του σχολείου μας, μέσα από την όλη συμμετοχή τους στη σημερινή μέρα, να πήραν ένα μικρό μήνυμα για την ορθή χρήση του Διαδικτύου και τους ευχόμαστε καλή και συνετή πλοήγηση στον παγκόσμιο ιστό.